History
OMBEiK działa na Wydziale Polonistyki UJ od roku akademickiego 2021/22, kontynuując i dopełniając badania oraz inicjatywy realizowane uprzednio przez Pracownię Multimodalnych Strategii Edukacyjnych (PMSE).
Pracownia założona została w 2015 roku, jej pomysłodawcami i twórcami byli prof. dr hab. Anna Pilch, dr hab. Sebastian Borowicz oraz dr hab. Joanna Hobot-Marcinek, prof. UJ, która została kierownikiem nowopowołanej placówki. W roku akademickim 2016/2017 obowiązki kierownika pełniła dr Marta Rusek.
Powstanie Pracowni było odpowiedzią na stojące przed edukacją polonistyczną wyzwania, będące konsekwencją przemian cywilizacyjnych, kulturowych oraz społecznych. Wpisana w jej nazwę koncepcja multimodalności pozwoliła skoncentrować się na holistycznym modelu edukacji polonistycznej, uwzględniającym niezbędną we współczesnych realiach kształcenia różnorodność sposobów, strategii i metod organizacji procesu dydaktycznego.
Pracownia pełniła funkcję forum dyskusyjnego dla badaczy i praktyków metodologii nauczania. W ramach jej działalności organizowano spotkania, warsztaty, panele dyskusyjne, konferencje, w których brali udział przedstawiciele różnych dyscyplin naukowych, dydaktycy z kraju i zza granicy, muzealnicy oraz doktoranci i studenci. Przez cały okres istnienia jednostki Pracownicy PMSE redagowali serie wydawnicze WUJ Narracje w eduk@cji (prof. dr hab. Anna Pilch, dr Marta Rusek, dr Anna Włodarczyk) oraz Figurae (dr hab. Sebastian Borowicz, dr hab. Joanna Hobot-Marcinek, prof. UJ).
W bogatej działalności Pracowni na uwagę zasługują zwłaszcza:
- dyskusje panelowe, poświęcone filozofii edukacji oraz współczesnym polskim i zagranicznym koncepcjom dydaktycznym;
- promocje kolejnych tomów dwóch serii wydawniczych Narracje w eduk@cji oraz Figurae;
- cykle spotkań, dotyczące wymiany doświadczeń edukacyjnych badaczy, nauczycieli i muzealników;
- wykłady i warsztaty pt. Jak uczyć o…?, podejmujące problematykę interdyscyplinarnego wymiaru edukacji polonistycznej i współczesnych stojących przed nią zadań.