Sebastian Borowicz
doktor habilitowany, kulturoznawca i archeolog klasyczny, adiunkt na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego oraz na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, członek zespołu Ośrodka Multimodalnych Badań Edukacyjnych i Kulturowych. W latach 2015-2021 sekretarz Pracowni Multimodalnych Strategii Edukacyjnych WP UJ. W 2017 r. koordynator dyscyplin w Narodowym Centrum Nauki. Od 2016 r. członek Komitetu Redakcyjnego Serii Figurae Wydawnictwa UJ. W roku 2022 Visiting Senior Associate Member w American School of Classical Studies at Athens (ASCSA) oraz członek British School at Athens – An Institute for Advanced Research (full membership). Od 2022 roku członek Polskiego Instytutu Archeologicznego w Atenach (PIAA). Inicjator i koordynator platformy Heritage_lab oraz współtwórca platformy Polonistyczny_MindTech przy OMBEiK. Zajmuje się badaniami komparatystycznymi i kulturoznawczymi w zakresie problematyki przestrzenności, wizualności oraz ikoniczności w kulturach przedfilozoficznych, powiązaniami między ponowoczesnością a archaicznością, recepcją wątków antycznych w kulturze nowożytnej, jak również nowymi technologiami i rolą heritage sites w edukacji. Brał udział w badaniach grantowych finansowanych przez The Leventis Foundation, ID UB, NCN, MNiSW oraz NCBiR prowadzonych w Wielkiej Brytanii, Grecji i na Cyprze w takich instytucjach jak The Warburg Institute, The Knossos Research Center, BSA, ASCSA, PIAA czy Cyprus American Archaeological Research Institute w Nikozji. Stypendysta m.in. Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej w Kairze, Rządu Republiki Grecji, Fundacji Lanckorońskich. Publikował m.in. w Kontekstach, Tekstach Drugich, Études et Travaux, Rocznikach Humanistycznych oraz tomach zbiorowych. Laureat nagrody JM Rektora UJ (2021 r.). Obecnie przygotowuje monografię dotycząca percepcji przestrzeni i modeli sensomotorycznych w kulturach archaicznych oraz – jako współredaktor – tom zbiorowy Technopaideia. Zaawansowane technologie w edukacji – perspektywa humanistyczna (WUJ, Seria Narracje w edukacji).
Książki
Technopaideia. Zaawansowane technologie w edukacji – perspektywa humanistyczna, red. S. Borowicz, J. Hobot-Marcinek (Kraków: Wydawnictwo UJ, Seria Narracje w edukacji, 2024).
Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. A. Włodarczyk, S. Borowicz, K. Wawer (Kraków: Wydawnictwo UJ, Seria Narracje w edukacji, 2022).
Rzeczy i obrazy w kulturze dawnej Grecji (Kraków: Wydawnictwo UJ, seria Figurae, 2020).
Anty-Beatrycze. Studia nad historią kulturową obrazu pijanej i szalonej staruchy (Kraków: Wydawnictwo UJ, seria Figurae, 2016), współautor.
Stara rebeliantka. Studia nad semantyką obrazu (Kraków: Wydawnictwo UJ, 2010), współautor.
Artykuły w czasopismach i rozdziały w pracach zbiorowych
Sensory heritage and visual environment in pre-philosophical societies, w: Interdisciplinary Dialogues on Natural and Cultural Heritage. An integrated Approach, red. J. Godlewicz-Admiec, M. Stobiecka, (Vandenhoeck & Ruprecht Verlag, 2024).
Let us rejoice by drinking and talking beautifully – sympotic poetics as a function of culture „Roczniki Humanistyczne” 2024, nr 72:3.
Teoria artefaktu. W stronę krytyki ikoniczności, „Roczniki Humanistyczne” 2022, nr 70:3.
Post(archaiczność) obrazu, „Przestrzenie Teorii” 2020, nr. 33.
Cypr w okresie klasycznym, w: Cypr. Dzieje, literatura, kultura, red. M. Borowska, P. Kordos, D. Maliszewski, tom 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2014.