Rada OMBEiK

Adam Dziadek

prof. dr hab., pracuje w Instytucie Literaturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zajmuje się literaturoznawstwem teoretycznym, komparatystyką, Men’s Studies, krytyką genetyczną i także przekładem prac naukowych. Autor książek Rytm i podmiot w liryce Jarosława Iwaszkiewicza i Aleksandra Wata (Katowice 1999), Obrazy i wiersze. Z Zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej (Katowice 2004 i 2011), Na marginesach lektury. Szkice teoretyczne (Katowice 2006), Obrazy i teksty. Interferencje i interpretacje (Katowice 2007). W serii Biblioteka Narodowa wydał Wybór wierszy Aleksandra Wata (Wrocław 2008). Swoje rozprawy ogłaszał m. in. w „Pamiętniku Literackim”, „Tekstach Drugich”, „Forum Poetyki”, „Przestrzeniach Teorii”. Tłumacz prac Rolanda Barthes’a, Jacques’a Derridy, Jean-Luca Nancy, Marca Augé, Clifforda Geerza, Raewyn Connell, Daniela Ferrera. Opublikował też przekład książki Gérarda Rauleta Filozofia niemiecka po 1945 (Warszawa 2013). W ostatnich latach wydał Projekt krytyki somatycznej (Warszawa 2014), Notatniki Aleksandra Wata (Warszawa 2015; edycja wspólnie z Janem Zielińskim) oraz Somatic Criticism Project (Frankfurt am Main 2018). W ramach projektów badawczych NCN kierował m. in. grantem Maestro 4 Męskość w literaturze i kulturze polskiej od XIX wieku do współczesności – jednym z efektów projektu jest seria wydawnicza „Studia o Męskości”, która ukazuje się nakładem Wydawnictwa IBL PAN. Pełnił i pełni nadal funkcję opiekuna w projektach NCN Fuga, Preludium. Od roku 2007 jest członkiem komitetu redakcyjnego „Pamiętnika Literackiego”, był także członkiem Rady Naukowej Instytutu Badań Literackich PAN oraz członkiem Komitetu Nauk o Literaturze PAN.

Adam Dziadek

Małgorzata Gajak-Toczek

dr hab. prof. UŁ, adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego.  Jest zainteresowana literaturą współczesną, jej związkami z innymi sztukami oraz aplikacją różnorodnych założeń metodologicznych na grunt rzeczywistości szkolnej. Prowadzi  badania nad szkolnymi formami i metodami kształceniem literacko-kulturowego w szkołach podstawowych i średnich. Własne zainteresowania naukowe koncentruje na tradycji dydaktyki polonistycznej w drugiej połowie XIX wieku oraz na podręczniku jako narzędziu kształcenia. Autorka monografii: Franciszek Próchnicki, dydaktyk – edytor – badacz literatury, Łódź 2010 oraz Tadeusz Czapczyński (1884-1958). Pedagog – literaturoznawca – literat, Łódź 2017.

Małgorzata  Gajak-Toczek

Andrzej Hejmej

prof. dr hab., zatrudniony w Katedrze Teorii Literatury Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się literaturą XX i XXI wieku, najnowszymi teoriami literatury, komparatystyką kulturową, zjawiskami intermedialnymi we współczesnej kulturze. Autor książek Muzyczność dzieła literackiego (2001, 2002, 2012; wyd. ang.: Musicality of a Literary Work, 2018), Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej (2008, 2012; wyd. ang.: Music in Literature: Perspectives of Interdisciplinary Comparative Literature, 2014), Komparatystyka. Studia literackie – studia kulturowe (2013; wyd. ang.: Comparative Literature: Literary Studies – Cultural Studies, 2018), Skryptoralność. Literatura w dobie społeczeństwa medialnego (2022); redaktor tomu Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych (2002), współredaktor tomów Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia (2004), Dysonanse. Twórczość Stefana Kisielewskiego (1911–1991) (2011), Transpozycje. Muzyka w nowoczesnej literaturze europejskiej (2016), Pasaże Witolda Hulewicza (2017), Archiwa dyscypliny. Historie i teorie nowoczesnej komparatystyki od Herdera do szkoły amerykańskiej (2022), Literatura światowa i przekład. Historie i teorie nowoczesnej komparatystyki od szkoły amerykańskiej do biohumanistyki (2022). Studia i rozprawy publikował m.in. w „Tekstach Drugich”, „Pamiętniku Literackim”, „Przestrzeniach Teorii”, „Ruchu Literackim”, niektóre z nich ukazały się w języku angielskim, bułgarskim, francuskim, włoskim i ukraińskim. Członek m.in. Polskiego Stowarzyszenia Komparatystyki Literackiej (w zarządzie) i International Comparative Literature Association (AILC/ICLA). Pełni funkcję przewodniczącego Komitetu Redakcyjnego serii wydawniczej Projekty Komparatystyki (Universitas).

Andrzej Hejmej

Agnieszka Kosińska

ur. 1967 w Dębicy, edytorka, autorka i kuratorka wystaw malarstwa i dzienników Józefa Czapskiego oraz malarzy jego kręgu. Od 2017 roku kieruje Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego i Pawilonem Józefa Czapskiego, oddziałami Muzeum Narodowego w Krakowie. Prowadzi w Pawilonie spotkania z autorskiego cyklu Swoboda tajemna. Debiutowała w 1991 roku w piśmie „Dekada Literacka”  jako krytyk literacki. W latach 1996-2004 sekretarka i współpracowniczka Czesława Miłosza. W latach 2004-2016 kustosz mieszkania i archiwum noblisty w Krakowie. Edytorka jego dzieł, autorka licznych opracowań twórczości, w tym pierwszego całościowego opracowania bibliograficznego (Czesław Miłosz. Bibliografia druków zwartych, 2009); z rękopisów wydała i opracowała: Wiersze ostatnie (2006) i Góry Parnasu. Science-fiction (2012) Miłosza. Jej najgłośniejsza książka to Miłosz w Krakowie (2015). Stworzyła stronę popularyzującą dzieło i życie poety: kosinskamiloszwkrakowie.com. Od 1996 roku bada archiwa pisarzy, malarzy oraz innych artystów. Szczególnie interesują ją problemy splotu biografii, sylwetki twórczej i warsztatu. Więcej informacji: kosinskamiloszwkrakowie.com

Agnieszka Kosińska

Violetta Wejs-Milewska

prof. dr hab., literaturoznawczyni; kieruje Katedrą Filologicznych Badań Interdyscyplinarnych UwB. Zajmuje się literaturą polską XX w., rozpatrywaną interdyscyplinarnie pod kątem antropologii pogranicza kultur oraz problemów psychospołecznych w sytuacji wyobcowania, dyskursem kulturowym, metodologią i teoriami nauk humanistycznych, jak również dokumentalistyką, publicystyką, epistolografią i historią radia. Opublikowała monografie: Wykorzenieni i wygnani. Rzecz o Czesławie Straszewiczu (Kraków 2003), Radio Wolna Europa na emigracyjnych szlakach pisarzy: Gustaw Herling-Grudziński, Tadeusz Nowakowski, Roman Palester, Czesław Straszewicz, Tymon Terlecki (Kraków 2007) [Nagroda Związku Pisarzy Polskich na Obczyźnie, 2009], Wykluczeni – wychodźstwo, kraj. Studia z antropologii emigracji polskiej XX wieku (idee, osobowości, instytucje) (Białystok 2012) [Nagroda JM Rektora UW w konkursie Akademia, 2013], Buenos Aires-Gwatemala-Montevideo-Nowy Jork-Paryż. Listy do Jana Nowaka-Jeziorańskiego i innych (Białystok 2016, 2018); zredagowała (wespół z E. Rogalewską): Paryż-Londyn-Monachium-Nowy Jork. Powrześniowa emigracja niepodległościowa na mapie kultury nie tylko polskiej tom I, Białystok 2009, tom II, Białystok 2016, tom III Białystok-Warszawa 2021; przygotowała do druku publicystykę radiową G. Herlinga-Grudzińskiego: G. Herling-Grudziński, Recenzje, szkice, rozprawy literackie 1957-1998. Felietony i komentarze z Radia Wolna Europa 1955-1967, t. 3, pod red. W. Boleckiego (Kraków 2013), przy współpracy z M. Urbanowskim wydała trzy tomy Pism Czesława Straszewicza (Kraków 2020-22) oraz (przy współpracy z L. Dzierżanowskim, B. Bolesławską-Lewandowską, I. Lindstedt, A. Zagułą) Pisma Romana Palestra (Kraków 2021-22).

Violetta Wejs-Milewska

2023 OMBEiK. All right reserved.

designed by mocio.co