Polonistyczny_MindTech to element multimodalnego podejścia do edukacji polonistycznej, wypracowany w ramach działalności badawczej OMBEiK. Jego podstawowym elementem jest wykorzystanie zaawansowanych technologii oraz środowisk cyfrowych w dydaktyce szkolnej i akademickiej, zwłaszcza w pracy z tekstami literackimi oraz kształtowanie nowych kompetencji interpretacyjnych uczniów i studentów. Podstawą Polonistycznego_MindTechu jest technopaideia – kształcenie z użyciem narzędzi z zakresu technologii informacyjnych, ukierunkowane jednak na specyfikę poznawczą nauk humanistycznych. W ramach tego podejścia propagujemy potrzebę zmiany empirycznie zorientowanego modelu funkcjonowania tzw. szkół zaawansowanych technologii, zwłaszcza w odniesieniu do przedmiotów humanistycznych. Proponujemy odejście od ich scjentyzacji, tj. od modelu STEAM na rzecz HUM education, wykorzystania w edukacji polonistycznej potencjału heritage sites, strategii dryfu oraz zwiększenie roli zgrywalizowanych zajęć.rnrnDziałania związane z multimodalnym podejściem do edukacji:rnu003culu003ern tu003cliu003ewspółpraca z Małopolskim Centrum Nauki COGITEON – koordynowanie projektów partycypacji w tekstach kultury (koordynator: Anna Włodarczyk) – od 2022/2023 r;u003c/liu003ern tu003cliu003euczestnictwo w Ogólnopolskiej Naukowej Konferencji u003cemu003eMetaświaty u003c/emu003ew marcu 2023 roku – organizatorzy konferencji: Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Instytut Sztuk Progresywnych, Akademia L. Koźmińskiego, Fundacja Kultury Audiowizualnej oraz AI Law Tech (Anna Włodarczyk).u003c/liu003ern tu003cliu003eudział w ogólnopolskiej konferencji Metaświaty, 28 października 2023, Kraków, Kino Kijów, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Instytut Sztuk Progresywnych. Wystąpienie u003cemu003eArcheologia jako futurologia. Kilka uwag o prognozowaniu przeszłości u003c/emu003e(Sebastian Borowicz);u003c/liu003ern tu003cliu003ecykle spotkań z malarzem prof. Adamem Wsiołkowskim (w ramach seminarium prowadzonego przez Annę Włodarczyk) – w 2023 i 2024 r.;u003c/liu003ern tu003cliu003ecykle warsztatów LIBERACKICH dla studentów Wydziału Polonistyki, prowadzone przez p. Zenona Fajfera (w ramach seminarium prowadzonego przez Annę Włodarczyk) – 2023 i 2024 r.;u003c/liu003ern tu003cliu003eprowadzenie zajęć dla studentów Wydziału Intermediów ASP i Wydziału Polonistyki UJ przez Annę Włodarczyk (w ramach seminariów prof. dr hab. Grzegorza Bilińskiego – 2023/2024) oraz zainicjowanie wspólnego projektu artystycznego – u0022Wirtualny pokój poezjiu0022;u003c/liu003ern tu003cliu003ewizyty w studio i pracowniach Wydziału Intermediów ASP (w ramach seminarium prowadzonego przez Annę Włodarczyk) – 2023/2024;u003c/liu003ern tu003cliu003eorganizacja warsztatów w Muzeum Fotografii w Krakowie pt. u0022Usłyszeć portret. Głusi i Słyszący w zaciszu muzeumu0022 – styczeń 2024 r. (koordynator: Anna Włodarczyk).u003c/liu003ernu003c/ulu003ernu003cstrongu003ePowiązane publikacje:u003c/strongu003ernrnu003cemu003eTechnopaideia in literary educationu003c/emu003e, „Computers in the Schools. Interdisciplinary Journal of Practice, Theory, and Applied Research” (2023), Special Issue: Artificial Intelligence and Education (AIu0026amp;ED): Possibilities, Pedagogies and Risks (Sebastian Borowicz).rnrnu003cemu003ePokój Vincenta van Gogha – od obrazu malarskiego do metawersu. Multimodalne inspiracje i projektyu003c/emu003e, red. S. Borowicz, J. Hobot-Marcinek (Wydawnictwo UJ, Seria Narracje w eduk@cji, Kraków 2024). Wydawnictwo UJ, Seria Narracje w eduk@cji, Kraków 2024 (Anna Włodarczyk).rnrnu003cemu003eTechnopaideia. Zaawansowane technologie w edukacji – perspektywa humanistycznau003c/emu003e, red. S. Borowicz, J. Hobot-Marcinek, Wydawnictwo UJ, Seria Narracje w eduk@cji, Kraków 2024.rnrnu003cemu003eSzkołu003c/emu003eu003cemu003eyu003c/emu003e u003cemu003ezaawansowanych technologii wobec problemu kształtowania podmiotowości ucznia i wspólnotowych potrzeb jednostkiu003c/emu003e, w: u003cemu003eKultura solidarności w przestrzeni edukacyjnej,u003c/emu003e red. G. Tomaszewska, M. Szoska, Uniwersytet Gdański, 2024 (Sebastian Borowicz).rnrnu003cemu003eNowe media – paideia Tadeusza Różewicza. Czego Stary Poeta może nauczyć „wirtualnych tubylców”?,u003c/emu003e w: u003cemu003eKultura solidarności w przestrzeni edukacyjnej, u003c/emu003ered. G. Tomaszewska, M. Szoska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2024 (Joanna Hobot-Marcinek).rnrnu003cemu003ePolonista patrzy w przyszłość…u003c/emu003e, u003cemu003eTechnopaideiau003c/emu003e.u003cemu003e Zaawansowane technologie w edukacji humanistycznej, u003c/emu003ew: red. S. Borowicz, J. Hobot-Marcinek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2024 (Marta Rusek).rnrnu003cimg class=u0022wp-image-367 alignnoneu0022 src=u0022https://ombeik.polonistyka.uj.edu.pl/wp-content/uploads/2023/10/mindtech2-min.jpgu0022 alt=u0022u0022 width=u0022678u0022 height=u0022960u0022 /u003e