Laboratorium interpretacji tekstów kultury – lekcje uważności, doświadczania i narracji. Międzyliterackie przestrzenie edukacji
Laboratorium interpretacji tekstów kultury – lekcje uważności, doświadczania i narracji. Międzyliterackie przestrzenie edukacji EN
GRECJA – ATENY: REALIZACJA PROJEKTU
w ramach współpracy OMBEiK z innymi instytucjami
W ramach współpracy z Ośrodkiem Multimodalnych Badań Edukacyjnych i Kulturowych WP UJ (OMBEiK), Małopolskim Centrum Nauki Cogiteon (MCN Cogiteon), Szkołą Polską im. Zygmunta Mineyki przy Ambasadzie Rzeczypospolitej Polskiej w Atenach oraz Polskim Instytutem Archeologicznym w Atenach (PIAA) grupa seminaryjna dr Anny Włodarczyk miała szansę realizować projekt o charakterze szkoleniowo-badawczym pt. Laboratorium interpretacyjne. Multisensoryczny odbiór tekstów kultury. Współpraca z innymi jednostkami uczelni, partnerami zagranicznymi oraz środowiskiem społecznym pozwoliła na wymianę cennych doświadczeń oraz wsparła podjęte przez studentki interdyscyplinarne badania. Dzięki temu, już na poziomie studiów licencjackich mogły one włączyć się w realizowane na naszym Wydziale zadania o charakterze badawczym, dydaktycznym, organizatorskim i popularyzatorskim.
W dniach 03-08 marca 2023 roku studentki – p. Julia Niemczyk i p. Magdalena Tomal – miały niepowtarzalną okazję prowadzenia badań naukowych w stolicy Grecji. Badania miały na celu zebranie materiału, który pomógł im zgłębić i przybliżyć rozmaite aspekty, realizowane w pracach licencjackich. Ateny stały się miejscem, w którym studentki skupiły się głównie na poszukiwaniach artefaktów związanych z trzema najważniejszymi bogami greckimi – Zeusem, Posejdonem i Hadesem. Analizowały także bogato rozumiane marynistyczne aspekty Aten, zarówno tych starożytnych, jak i współczesnych, z uwzględnieniem pozostałości po piractwie antycznym. OdwiedziłyAkropol i liczne muzea, w tym Muzeum Akropolu i Narodowe Muzeum Archeologiczne. Natomiast motywów żeglarskich szukały głównie w portowym mieście Pireus.
Studentki miał także możliwość doświadczenia, jak funkcjonuje szkoła polska w Atenach. Spotkały się z uczniami klasy VIII, z którymi rozmawiały na różne tematy łączące kultury grecka i polską. Uczestniczyły także w obserwacji lekcji o Syzyfowych pracach. Miały możliwość wzięcia udziału w spotkaniu z nauczycielami, na którym dowiedziały się więcej o samej szkole, jej patronie i zajęciach dodatkowych. W kolejnych dniach zostały zaproszone do greckiej szkoły, by porozmawiać z dyrekcją i nauczycielami o greckim systemie edukacji.
Realizacja projektu była możliwa dzięki:
- gościnności Polskiego Instytutu Archeologicznego,
- inspirującym spotkaniom, zorganizowanym przez nauczycieli szkoły polskiej i greckiej w Atenach, nad którymi opiekę sprawowała Pani Dyrektor Annie Sardis,
- koordynowaniu przez Panią Promotor dr Annę Włodarczyk ww. wyjazdu.