Archives

Szkoły zaawansowanych technologii wobec problemu kształtowania podmiotowości ucznia i wspólnotowych potrzeb jednostki, w: Kultura solidarności w przestrzeni edukacyjnej, red. G. Tomaszewska, M. Szoska, Uniwersytet Gdański, 2024.

Figury śmiechu? Kobieca starość w karykaturze brytyjskiej i francuskiej końca XVIII i XIX wieku, w: Bielańskie Prace Językoznawcze: Komizm historyczny i współczesny, red. A. Krasowska, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2024.

Let us rejoice by drinking and talking beautifully – sympotic poetics as a function of culture „Roczniki Humanistyczne” 2024.

Sensory heritage and visual environment in pre-philosophical societies, w: Interdisciplinary Dialogues on Natural and Cultural Heritage. An integrated Approach, red. J. Godlewicz-Adamiec, M. Stobiecka, Vandenhoeck&Ruprecht Verlag, Warsaw 2024.

Homerus in schola czyli o pożytku z (nie)czytania w epoce ponowoczesnych technośrodowisk, w: TechnopaideiaZaawansowane technologie w edukacji – perspektywa humanistyczna, red. S. Borowicz, J. Hobot-Marcinek, Wydawnictwo UJ, seria Narracje w eduk@cji, Kraków 2024.

Wprowadzenie do problematyki technologizacji kształcenia humanistycznego, w: TechnopaideiaZaawansowane technologie w edukacji – perspektywa humanistyczna, red. S. Borowicz, J. Hobot-Marcinek, Wydawnictwo UJ, seria Narracje w eduk@cji, Kraków 2024.

TechnopaideiaZaawansowane technologie w edukacji – perspektywa humanistyczna, red. S. Borowicz, J. Hobot-Marcinek, Wydawnictwo UJ, seria Narracje w eduk@cji, Kraków 2024.

Literature and technopaideia. Toward a transversal mind in new educational practices, „Computers in the Schools. Interdisciplinary Journal of Practice, Theory, and Applied Research” (2023), Special Issue: Artificial Intelligence and Education (AI&ED): Possibilities, Pedagogies and Risks;

“The God’s boxes”: figures of old hags in the writings of St. John Chrysostom, „Przegląd Religioznawczy” nr 2 (2023).

Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. A. Włodarczyk, S. Borowicz, K. Wawer, seria Narracje w eduk@cji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022.

Teoria artefaktu. W stronę krytyki ikoniczności, „Roczniki Humanistyczne” nr 3 (2022), s. 7-26.

Widok i zbliżenie. O nieoczywistości powierzchni greckiej wazy, w: Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. A. Włodarczyk, S. Borowicz, K. Wawer, seria Narracje w eduk@cji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022, s. 52-78.

Słowa jak tubki farby, gotowe i obce” – Anny Pilch lekcja etyki i humanizmu (wraz z A. Włodarczyk, K. Wawer), w: Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. A. Włodarczyk, S. Borowicz, K. Wawer, seria Narracje w eduk@cji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022, s. 9-31.

Co widzą obrazy? w: Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. A. Włodarczyk, S. Borowicz, K. Wawer, seria Narracje w eduk@cji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022, s. 469-71.

Anna Pilch – nota biograficzna (wraz z A. Włodarczyk, J. Hobot-Marcinek), w: Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. A. Włodarczyk, S. Borowicz, K. Wawer, seria Narracje w eduk@cji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022, s. 33-35.

Reliefy rozmazane. Rzeczy i obrazy w kulturze dawnej Grecji, Seria Figurae Wydawnictwo UJ, Kraków 2020, s. 608.

Post(archaiczność) obrazu, „Przestrzenie Teorii” nr 33 (2020), s. 149-167.

Przeciw pięknu, dobru i miłości? Negatywne formy konceptualizacji kobiecej starości w średniowieczu i epoce nowożytnej [w:] Kobiety w Europie Środkowo-Wschodniej w perspektywie interdyscyplinarnej, red. J. Getka, I. Krycka-Michnowska, Wydawnictwo UW, Warszawa 2020.

Projekt <paideia 2.0>. Kształcenie humanistyczne w społeczeństwie technoscience, [w:] Lekcja POLSKI(ego). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, A. Gis, Wydawnictwo UAM, Poznań 2020.

Szaleństwa szpetnych staruch w literaturze średniowiecznej jako przykład komizmu społecznego, [w:] Komizm Historyczny III, Prace Językoznawcze Instytutu Filologii Polskiej UKSW, red. T. Korpysz, A. Krasowska, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020.

Tańcząc kulturę. Muzeum jako przykład architektury labiryntowej i schemat poznawczy kilka uwag z perspektywy semiotyki kultury, w: Współczesny museion, red. A. Pilch, M. Rusek, Seria Narracje w Eduk@cji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2019, s. 93-114.

Anty-Beatrycze. Studia nad kulturową historią obrazu pijanej i szalonej staruchy (wraz z Joanną Hobot-Marcinek oraz Renatą Przybylską), Seria Figurae, Wydawnictwo UJ, Kraków 2016, s. 612.

Król Edyp. Gdy bezlitosne słońce pustyni stoi w zenicie”, w: Kino według Marii Janion, Gdańsk 2016.

Demon interpretacji. Obraz jako tekst ikoniczny w studiach filologicznych, w: Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni współczesnej dydaktyki, red. A. Pilch, M. Rusek, Seria Narracje w Eduk@cji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2015, s. 27-42.

Cypr w okresie klasycznym, w: Cypr. Dzieje, literatura, kultura, red. M. Borowska, P. Kordos, D. Maliszewski, tom 1, Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, Warszawa 2014, s. 81-132.

Cypr w okresie hellenistycznym, w: Cypr. Dzieje, literatura, kultura, red. M. Borowska, P. Kordos, D. Maliszewski, tom 1, Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, Warszawa 2014, s. 133-186.

Imagine perversa i tożsamość narracyjna. Kilka uwag o obrazach niewłaściwych z perspektywy kultur dawnych, „Konteksty – Polska Sztuka Ludowa” nr 3-4 (2014), s. 304-318.

An idea of man as a metaphysical figure in Greek Classical art, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica” 15:4 (2014), s. 70-91.

Łzy jednorożca. Szkic do fantazmatycznej biografii obrazu, „Teksty Drugie” nr 5 (2012), s. 241-266.

Anus libidinosa jako fetysz literacki (wraz z Joanną Hobot), w: Fetysze i fantazmaty w literaturze XX (i XXI) wieku, red. J. Wierzejska, T. Wójcik, A. Zieniewicz, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2011, s. 338-354.

Methe aionios. Kilka uwag o „eschatologii upojenia” w cywilizacji antycznej, „Littera Antiqua” nr 2 (2011), Instytut Filologii Klasycznej KUL, s. 27-50.

Metanarracje orfickie w poezji Starych Mistrzów (wraz z Joanną Hobot), „Littera Antiqua” nr 1 (2011), Instytut Filologii Klasycznej KUL, s. 1-19.

Stara rebeliantka. Studia nad semantyką obrazu (wraz z Joanną Hobot oraz Renatą Przybylską)Wydawnictwo UJ, Kraków 2010, s. 382.

Graus oinophoros. Fantasmagoria obrazu – fantasmagoria śmierci, „Konteksty – Polska Sztuka Ludowa” 4 (2010), s. 191-197;

The Cypriot economic system in the late Classical and early Hellenistic periods. An analysis based on Ceramic Evidence, „Recherches Archeologiques. Nouvelle Serie 2” (2010), s. 33-41.

Obrazowanie jako pocieszenie. O metaforze przejścia w literaturze klasycznej, „Teksty Drugie” nr 1-2 (2009), s. 77-93.

O eschatologii siły i upojenia w sztuce i literaturze V w. p.n.e. (wraz z Jadwigą Czerwińską), w: Egzystencjalne doświadczenie starości w literaturze, red. I. Jokiel, M. Szladowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2008, s. 281-307;

Cognitive theory of prototype and categorization in pottery studies, „Archeologia” LVIII (2007), s. 7-13.

Dionizyjska pani śmieje się śmierci w oczy. O archetypie postaci starej pijaczki we współczesnej literaturze polskiej (wraz z Joanną Hobot), w: Śmiech, red. A. Czekanowicz, S. Rosiek, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006, s. 53-60.

Paphiaque columbae – święte ptaki Cypru, w: Zwierzę jako sacrum w pradziejach i starożytności, t. 2, red. L. Kostuch, K. Ryszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce 2006, s. 11-23.

Lagynos on Cyprus in the third century B.C., „Etudes et Travaux” XX (2005), s. 29-42.

Symbolika religijna ornamentu w okresie hellenistycznym. Analiza na przykładzie wybranych typów naczyń cypryjskich, „Nomos” 45-46 (2005), s. 37-55.

„Czaty, maupy bramy”- Tadeusz Różewicz jako teoretyk mediów, w: Technopaideia. Zaawansowane technologie w edukacji humanistycznej, red. S. Borowicz, J. Hobot-Marcinek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2024.

In vino veritas, in aqua sanitas. La poétique sympotique dans le poéme “tempus fugit…” de Tadeusz Różewicz, „Roczniki Humanistyczne”, Zeszyt z Filologii Klasycznej z materiałami z sesji Les poétiques sympotiques – Sympotic poetics Publikacja przewidziana w 2024 r.

Mass media under censorial surveillance: politics in press in the Polish People’s Republic of the 1960s and 70s, in: Politics and the media in Poland from the 19th to the 21st centuries: selected  issues, ed. E. Kristanova, R. Habielski, M. Such-Pyrgiel, Brill, Leiden-Boston 2024.

Multimodalna polonistyka w epoce technologicznego przesilenia, w: Technopaideia. Zaawansowane technologie w edukacji humanistycznej, red. S. Borowicz, J. Hobot-Marcinek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2024.

Nowe media – paideia Tadeusza Różewicza. Czego Stary Poeta może nauczyć „wirtualnych tubylców”?, w: Kultura solidarności w przestrzeni edukacyjnej, red. G. Tomaszewska, M. Szoska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2024.

Sympozialny śmiech w senilnej poezji Tadeusza Różewicza, w: Bielańskie Prace Językoznawcze: Komizm historyczny i współczesny, red. A. Krasowska, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2024.

 Technopaideia. Zaawansowane technologie w edukacji humanistycznej, red. S. Borowicz, J. Hobot-Marcinek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2024.

Literatura, w: Encyklopedia Krakowa, red. J. Purchla, K. Broński, A. Chwalba, S. Dziedzic, K. Grodziska, Z. Mirek, M. Niezbitowski, J. Popiel, Ł. T. Sroka, M. Walczak, t.1, Biblioteka Kraków: Muzeum Krakowa, wyd. 2, Kraków 2023.

Eremici i sympozjaści: Ryszard Przybylski i Tadeusz Różewicz – listy, wiersze, rozmowy, „Prace Polonistyczne” 2022, nr 77.

Sympozjony i misteria. Tadeusza Różewicza rozmowy o sztuce, w: Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. A. Włodarczyk, S. Borowicz, K. Wawer, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2022.

Okręt Rzeczpospolitej między etnosem, etosem a eidosem w edukacji polonistycznej, w: Lekcja POLSKI(ego). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku, red. A. Gis, K. Koc, M. Kwiatkowska -Ratajczak, M. Wobalis, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2021.

“Stare, ale jare”, czyli renesansowe lubieżne staruchy: pomiędzy śmiechem dydaktycznym a emancypacyjnym, w: Komizm historyczny, red. T. Korpysz, A. Krasowska, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2021.

Anty-Beatrycze: błazen epoki industrialnej, w: Kobiety w Europie Środkowo-Wschodniej w perspektywie interdyscyplinarnej, red. J. Getka, I. Krycka- Michnowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020.

Imperatyw młodości, czyli „z pokolenia na pokolenie na barykadach. Romantyczna „mitologiageneracji Nowej Fali w świetle materiałów GUKPPiW na przełomie lat 60. i 70, Białostockie Studia Polonistyczne” 2019, nr 14.

“Mała dziewczynka podglądająca naród”: gra z cenzurą w poezji Ewy Lipskiej, w:“Stoję i patrzę na czym ten świat stoi”: o twórczości Ewy Lipskiej, red. W. Ligęza, A. Piech- Klikowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.

O „rządzie dusz” i cenzurze w PRL, rozmowa z Błażejem Torańskim, 2018.

Cóż się stało z tą świetną poezją? Cenzura wobec programów i praktyki poetyckiej Pokolenia’68, w: Cenzura w PRL. Analiza zjawiska, red. Z. Romek. K. Kamińska – Chełmniak, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2017.

Anty-Beatrycze: studia nad kulturową historią obrazu pijanej i szalonej staruchy, współautorzy Sebastian Borowicz, Renata Przybylska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.

 

Dlaczego klasycy? – o zagrożeniach i perspektywach  ponowoczesnej edukacji polonistycznej, w: Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, red. E. Jaskółowa, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, przy współpracy D. Jagodzińskiej i A. Zok-Smoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016.

Nowofalowy dramat uczestnictwa. Cenzura wobec programów i praktyki poetyckiej Pokolenia’68, w: „Sztuka czytania między wierszami”. Cenzura w komunikacji literackiej w Polsce w latach 1965-1989, red. K. Budrowska, M. Kotowska-Kachel, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2016.

“Starcem w kolebce, kto łeb urwał hydrze młodości”: królestwo młodości – pomiędzy konstrukcją a dekonstrukcją stereotypu w literaturze i tekstach ikonicznych, w: Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, red. A. Pilch, M. Rusek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.

Wstęp i opracowanie antologii poezji, Kod dostępu, Kraków 2015.

Cenzor „na cenzurowanym”. O mechanizmach działania Głównego Urzędu Kontroli Prasy Publikacji i Widowisk, w: Oblicza utopii, obłudy i zakłamania, red. W. Łysiak, Wydawnictwo Eco, Poznań 2013.

Stara Baba i skandalizujące “autoportrety” starości (T. Różewicz, Cz. Miłosz), w: Tabu. Trend. Transgresja. Skandal w kulturze europejskiej i amerykańskiej, t. II, red. M. Dąbrowska, J. Nadolna, M. Skibińska, M. Ursel, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2013.

Stara Baba i Goethe. Doświadczenie i transgresja starości. Tadeusz Różewicz, Czesław Miłosz, Jarosław Iwaszkiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.

Metanarracje orficko-bakchiczne w utworach Starych Mistrzów (Cz. Miłosz – J. Iwaszkiewicz), czasopismo internetowe KUL „Littera Antiqua” 2011, nr 1. – współautor Sebastian Borowicz.

Stara Rebeliantka. Studia nad semantyką obrazu,  współautorzy: Sebastian Borowicz, Renata Przybylska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.

Trans-Atlantyk 1953-1956, czyli Gombrowicz o życiu literackim kraju, w: Witold Gombrowicz nasz współczesny,  red. J. Jarzębski, UNIVERSITAS, Kraków 2010.

Moralność, moralizatorstwo i „moralna iluminacja”, w: Wartościowanie a edukacja polonistyczna, red. A. Janus – Sitarz, UNIVERSITAS, Kraków 2008.

Staro–młoda Dionizyjska Pani. O literackich metamorfozach starych bab i kobiet, w: Egzystencjalne doświadczenie starości w literaturze, red. A. Gleń, I. Jokiel i M. Szladowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2008.

Vade-mecum. Rola nauczyciela na pozaszkolnych zajęciach z literatury i warsztatach pisania, w: Księga Przyjaciół Nauk i Sztuk. Publikacja z okazji Jubileuszu XXX-lecia działalności Krakowskiego Młodzieżowego Towarzystwa Przyjaciół Nauk i Sztuk, 1978-2008, Kraków 2008.

Mit, literatura i mitologia nowa w szkolnej praktyce interpretacyjnej, w: Szkolne spotkania z literaturą, red. A. Janus – Sitarz, UNIVERSITAS, Kraków 2007.

Pośmiertne losy Adama Mickiewicza w aktach PRL-owskiej cenzury. Mickiewicz na nowo odczytany przez Pokolenie’68 i PRL-owskich cenzorów, w: Przyjaźń, miłość, nienawiść w życiu Adama Mickiewicza. Adam Mickiewicz życie pośmiertne i reinterpretacje, red. J. Bachórz, Gdańsk 2006.

Dionizyjska Pani śmieje się śmierci w oczy. O archetypie starej pijanej kobiety we współczesnej literaturze polskiej, w: Śmiech, red. A. Czekanowicz, S. Rosiek, Gdańsk 2005 – współautor Sebastian Borowicz.

Nauczyciel, czyli o roli autorytetu w procesie interpretacji, w: Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, red. A. Janus – Sitarz, UNIVERSITAS, Kraków 2005.

Nie tworzyłem legendy – rozmowa z Jerzym Kronholdem, „Dekada Literacka”, nr 3/4, Kraków 2005.

Poeci poszukują prawdy – rozmowa z Julianem Kornhauserem, „Dekada Literacka”, r. 15, nr 3/4, Kraków 2005.

 Poststrukturalne kierunki badawcze w szkolnej praktyce polonistycznej, czyli o związkach teorii literatury i metodyki, w: Polonista w szkole, red. A. Janus -Sitarz, UNIVERSITAS, Kraków 2004.

Polonistyka szkolna a kultura masowa, w: Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, UNIVERSITAS, Kraków 2004.

Edelman Marek, The Ghetto Fights. Memoir by Marek Edelman, w: Reference Guide to Holocaust Literature, red. T. Rigss, Detroit, St. James Press, New York, San Diego 2002.

Szpilman Władysław, The Pianist. The extraordinary story of one man’s survival in Warsaw 1939 -1945. Memoir by Władysław Szpilman 1946, w: Reference Guide to Holocaust Literature, red. T. Rigss, St. James Press, Detroit, New York, San Diego 2002.

Retoryka współczesna – współczesność retoryki, w: „Język Polski” 2001, z. 1-2, t. 81 – współautor M. Rusinek.

Cenzor jako odbiorca i współtwórca tomików Rafała Wojaczka „Nie skończona krucjata” i Stanisława Barańczaka „Dziennik Poranny”, w: Ostrożnie z literaturą (przykłady, wykłady oraz inne rady), red. S. Balbus, W. Bolecki, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2000.

Gra z cenzurą w poezji Nowej Fali: 1968-1976, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000.

Polonista patrzy w przyszłość…, w: Technopaideia. Zaawansowane technologie w edukacji humanistycznej, red. S. Borowicz, J. Hobot-Marcinek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2024.

Laboratoria wspólnoty? Wokół literackich świadectw i pedagogicznych rozpoznań, „Polonistyka. Innowacje 2023, nr 17.

Anna Pilch – czas jakby wciąż teraźniejszy, w: Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. A. Włodarczyk, S. Borowicz, K. Wawer, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2022.

Tajemnica zła. Przypadek „Osobliwego domu pani Peregrine” Ransoma Riggsa, w: Prawa moralne w literaturze dla dzieci i młodzieży, red. A. Janus-Sitarz, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2022.

Języki ognia. Pożar w literaturze dla dzieci i młodzieży, w: Żywioły w literaturze dziecięcej. Ogień, red. A. Czabanowska-Wróbel, K. Zabawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2021.

Fascynacja i strach – wiatraki w literaturze dla dzieci i młodzieży, w: Żywioły w literaturze dziecięcej. Powietrze, red.  A. Czabanowska-Wróbel, K. Zabawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2020.

Mnemosyne w muzeum i w szkole, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N, Educatio Nova” 2020, nr 5.

(Roz)poznawane(?) Baśnie w odbiorze uczniów, „Filoteknos” 2020, nr 10.

„Archiwum” i „repertuar”. Kłopoty z klasyką w szkole podstawowej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis” (285), Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia. Dylematy kształcenia polonistycznego w zreformowanej szkole podstawowej 2019, nr 10.

Alert – kryzys – przewrót. Głos w sprawie edukacji literackiej, „Konteksty Kultury” 2019, nr 4.

Ukryci w podziemiach. Tetmajer, Kasprowicz, Strindberg o śpiących rycerzach, w: Żywioły w literaturze dziecięcej, Ziemia, red. A. Czabanowska-Wróbel, K. Zabawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.

Współczesny museion. Edukacja kulturowa z perspektywy uniwersytetu, muzeum, szkoły, red. A. Pilch, M. Rusek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.

Zaniedbana nauka o pięknie? Słownik „podejrzanych” pojęć – projekt otwarty, w: Polonistyka o świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość, red. M. Marzec-Jóźwicka, A. Karczewska, S.J. Żurek, Wydawnictwo KUL, Lublin 2019.

Zaproszenie do współczesnego museionu, w: Edukacja kulturowa z perspektywy uniwersytetu, muzeum, szkoły, red. A. Pilch, M. Rusek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.

Bitwa książek i bitwa o książki. Transformacje kształcenia literackiego¸ w: Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych, red, I. Morawska, M. Latoch-Zielińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017.

Poeta w „paszczy krokodyla”. „Szkoła”, w: Poezja Wacława Rolicza Liedera, red. A. Czabanowska-Wróbel, U. Pilch, M. Stala, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017.

Wezwanie morza. Sindbad Żeglarz i Tatuś Muminka wobec tajemnicy wodnego żywiołu, w: Żywioły w literaturze dziecięcej. Woda, red. A. Czabanowska-Wróbel, K. Zabawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017.

Longing and Escape? Mentor’s Figure in Popular Contemporary Novels, “Filoteknos”  2016, nr 6.

Niewysłuchany krzyk. Infantylizm á rebours w powieściach Magdaleny Tulli, w: Światy dzieciństwa. Infantylizacje w literaturze i kulturze, red. M. Chrobak, K. Wądolny-Tatar, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2016.

Pedagogini – literacka figura wyobcowania, „Ruch Literacki” 2016, nr 1 (334),

Witalizm duszy i witalizm ciała? Doświadczenie młodości w „Spowiedzi motyla” Janusza Korczaka i „Zmorach” Emila Zegadłowicza, w: Młodopolski witalizm. Modernistyczne witalizmy, red. A. Czabanowska-Wróbel, Urszula M. Pilch, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.

Utracona niewinność dziecięcej lektury, czyli o tym, jak remedium samo stało się przekazem, w: „ Nowa Dekada Literacka” 2016, nr 1-2.

Wizje i rewizje edukacji polonistycznej. Wstępne rozpoznania, w: Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, red. E. Jaskółowa, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, przy współpracy D. Jagodzińskiej i A. Zok-Smoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016, t. 1.

Zapis  głosu w debacie Czy(m) zastąpić Orzeszkową? Debata o stanie nauczania literatury współczesnej w szkołach,  transkrypcja:

Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, red. A. Pilch, M. Rusek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.

Kulturowa zmienność przedstawień. Rozważania o motywie wiosny w tekstach ikonicznych i literackich, w: Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, red. A. Pilch, M. Rusek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.

Wprowadzenie,  w: Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, red. A. Pilch, M. Rusek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.

W poszukiwaniu baśni o współczesności. „Wroniec” Jacka Dukaja i „Jak zostałam wiedźmą” Doroty Masłowskiej, w: (Przed)szkolne spotkania z lekturą, red. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, A. Zok-Smoł, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.

Język polski jako hybryda. O przedmiocie szkolnym i jego reorganizacji, w: Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, red. K. Biedrzycki, W. Bobiński, A. Janus-Sitarz, R. Przybylska, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2014,  t. I.

 Literacka antropologia szkoły przełomu XIX i XX wieku. Rekonesans, „Ruch Literacki” 2014, nr 1.

O wyjściu z cienia. Dlaczego Amelia Hertzówna budzi dziś zainteresowanie badaczy?, w: Literatura niewyczerpana. W kręgu mniej znanych twórców polskiej literatury lat 1863-1914, red. K. Fiołek, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2014.

Przestrzeń dojrzewania w „Zmorach” E. Zegadłowicza, „Annales Universitatis  Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” XIV (2014).

Szkoła jako miejsce antropologiczne. Świadectwa literackie, w: Nowoczesność w polonistycznej edukacji. Pytania, problemy, perspektywy, red. A. Pilch, M. Trysińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.

Czytanie jako podróż – perspektywa edukacyjna, „Edukacja”2012, nr 2.

Hipertekst i praktyka nauczania, w: „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” 2012, nr 21 (2952).

>>Kto znalazł przyjaciela, skarb znalazł!<< Scenariusz lekcji do kl. II,  ”Edukacja Elementarna w Teorii i w Praktyce” 2012, nr 2.

Twórczość – mity szkolne i codzienność, w: Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej, red. A. Janus-Sitarz,  TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2012.

Idiom Masłowskiej?, w: Szkolna lektura bliżej teraźniejszości, red. Anna Janus-Sitarz, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2011.

Środowisko wirtualne – wyzwanie dla polonisty, „Forum Nauczycieli” 2011, nr 2.

Ukształcić człowieka”. Aleksandra Świętochowskiego poglądy na edukację, w: Aleksander Świętochowski, red. K. Stępnik, M. Gabryś, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011.

W cieniu belfra idealnego. Uwag kilka o literackich obrazach nauczycieli¸ w: Etyka nauczyciela,  red. M. Bajan, S. Żurek, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lublin 2011.

Oswajanie obcości i dostrzeganie różnicy. O arcydziełach na lekcjach języka polskiego – na przykładzie „Wesela”, w: Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, red. A. Janus-Sitarz, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2010.

Wokół ”Achilleis” Stanisława Wyspiańskiego, w: Stanisław Wyspiański. W labiryncie świata, myśli i sztuki, red. A. Czabanowska-Wróbel, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.

Polonista wobec „literatury Sieci”. Kłopoty z czytaniem i problemy z interpretacją hipertekstu, w: Teksty kultury w szkole, red. B. Myrdzik, L. Tymiakin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008.

Stałość i zmiana – o kłopotach z wartościowaniem szkolnej lektury w dobie płynnej nowoczesności, w: Wartościowanie a edukacja polonistyczna, red. A. Janus-Sitarz, TAiWPN UNIVERSITAS,  Kraków 2008.

Miniaturowe światy. Z dziejów jednoaktówki w Młodej Polsce, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007.

Twarze i gęby Mickiewicza w nowych podręcznikach do liceum, w: Adam Mickiewicz. Dwa wieki kultury polskiej. Studia, pod red. K. Maciąga i M. Stanisza, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2007.

Polonisty praca w podstaw. Nauczanie polskiego dzisiaj – kilka pytań i problemów, w: Edukacja humanistyczna, red. L. Jazownik, M. Sinica, „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny”, t. 5, Zielona Góra 2007.

Polonista wobec hipertekstów literackich, w: Szkolne spotkania z literaturą, red. A. Janus-Sitarz, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2007.

Przed monitorem i z książką. Polonistyczna edukacja w dobie multimediów, w: Szkolne spotkania z literaturą, red. A. Janus-Sitarz, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2007.

Uchylić drzwi w świat nieznanego. Symboliczny, nastrojowy, poetycki dramat w jednym akcie, w: Krótkie formy dramatyczne, red. H. Ratusza, R. Sioma, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2007.

Alicja w krainie liternetu, w: Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, red. E. Bańkowska i A. Mikołajczuk, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2006.

Kwestia stylu. Refleksje o tożsamości polonisty i stylach nauczania, w: Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty,  TAiWPN UNIVERSITAS, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2005.

Posłowie [do:] Eliza Orzeszkowa, Cham. Seria: Arcydzieła Literatury Polskiej, Kraków 2005.

Posłowie [do:] Eliza Orzeszkowa, Meir Ezofowicz. Seria: Arcydzieła Literatury Polskiej, Kraków 2005.

Posłowie [do:] Antoni Sygietyński, Wysadzony z siodła. Seria: Arcydzieła Literatury Polskiej, Kraków 2005.

Wobec tradycji. O historii literatury w nowych podręcznikach do języka polskiego w szkole średniej, w: Metodyka a nauka o literaturze i nauka o języku, red. D. Michułka i K. Bakuła, Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław 2005.

Zwielokrotnienie i pustka – zagadka „Więźnia zwierciadeł”,  w:  Poezja Leopolda Staffa. Interpretacje,  pod red. A. Czabanowskiej-Wróbel, P. Próchniaka, M. Stali, Księgarnia Akademicka, Kraków 2005.

Barwy epok. Kultura i literatura. Nauka o języku. Poradnik dla nauczyciela 3, WSiP, Warszawa 2004.

Lekcje polskiego – typy i struktura, w: Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, TAiWPN UNIVERSITAS, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.

Barwy epok. Kultura i literatura. Nauka o języku. Poradnik dla nauczyciela 2, WSiP, Warszawa 2003.

Posłowie [do:] Bolesław Prus, Emancypantki. Seria: Arcydzieła Literatury Polskiej, Kraków 2003.

W głąb człowieka i w głąb natury. »Salamandra« Kazimierza Przerwy-Tetmajera, w: Poezja Kazimierza Tetmajera. Interpretacje, red. A. Czabanowska-Wróbel, P. Próchniak, M. Stala, Księgarnia Akademicka, Kraków 2003.

Barwy epok. Kultura i literatura. Nauka o języku. Poradnik dla nauczyciela 13 WSiP, Warszawa 2002.

Jak pracować z podręcznikiem >>Barwy epok. Kultura i literatura<<, „Polonistyka”  2002, nr 5.

„W duszę, jak w tę oto izbę, zajrzeć nie można” – „Wnętrze” Maurice’a Maeterlincka, w: Od realizmu do preekspresjonizmu. Lektury polonistyczne, red. G. Matuszek, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2001.

Gdy zabrakło happy endu, czyli o jednoaktówce przełomu XIX i XX wieku, w: Stulecie Młodej Polski. Studia, red. M. Podraza-Kwiatkowska, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 1995.

Pokój Vincenta van Gogha – od obrazu malarskiego do metawersu. Multimodalne inspiracje i projekty, red. S. Borowicz, J. Hobot-Marcinek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego,  Kraków 2024 .

Detale z życia – sztuka detalu. Z Anną Pilch dialog nieukończony, w: Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. A. Włodarczyk, S. Borowicz, K. Wawer, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2022.

Artystyczne imaginaria Płonącej żyrafy. Dalí – Grochowiak – Pinińska-Bereś, w: Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. A. Włodarczyk, S. Borowicz, K. Wawer, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2022.

(wraz z J. Hobot-Marcinek i S, Borowiczem) Anna Pilch – nota biograficzna, w: Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. A. Włodarczyk, S. Borowicz, K. Wawer, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2022.

Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. A. Włodarczyk, S. Borowicz, K. Wawer, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2022.

Publikacje Prof. dr hab. Anny Pilch, w: Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. A. Włodarczyk, S. Borowicz, K. Wawer, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2022.

(wraz z S. Borowiczem i K. Wawer) “Słowa jak tubki farby, gotowe i obce”: Anny Pilch lekcja etyki i humanizmu, w: Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. A. Włodarczyk, S. Borowicz, K. Wawer, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2022.

Travelling in time and space. Alice’s Adventures in Wonderland by Lewis Carroll and In Wonderland by Sylwia Chutnik, „Filoteknos” 2022, t. 12.

Dotknięcie człowieka – wskrzeszenie obrazu: studium narracji pisanej fotografią Krzysztof Millera, „Filoteknos” 2021, t. 11.

Wypatrywanie prześwitów – wypatrywanie siebie. Interpretator wobec problemu odsłaniania się tekstu, w: Wypatrywanie: filozoficzne aspekty języka, literatury i edukacji, red. M. Wójcik- Dudek Małgorzata, E. Zygan, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2020.

Eksponat jako medium. Spotkanie w pokoju Czapskiego, w: Granit i tęcza. Dzieła i osobowość Józefa Czapskiego, red. A. Pilch, A. Włodarczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.

Granit i tęcza. Dzieła i osobowość Józefa Czapskiego, red. A. Pilch, A. Włodarczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.

Józef Czapski: malarz, pisarz i świadek historii – próba ujęcia postaci i dzieł, w: Granit i tęcza. Dzieła i osobowość Józefa Czapskiego, red. A. Pilch, A. Włodarczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.

Muzealne przestrzenie interpretacji. Obiekt. Doświadczenie. Narracja, w: Współczesny museion. Edukacja kulturowa z perspektywy uniwersytetu, muzeum, szkoły, red. A. Pilch, M. Rusek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.

Powrót do Krainy Czarów. Podróż w czasie i przestrzeni w prozie Sylwii Chutnik, w: Przestrzeń i czas w lekturze – lektura przestrzeni i czasu, red. D. Hejda, A. Jakubowska-Ożóg, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2019.

Wartościowe spotkania z literaturą. Poloniści wobec problemu (nie)czytania i interpretacji, w: Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość, red. M. Marzec-Jóźwicka, A. Karczewska, S. J. Żurek, M. Nowak, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2019.

Etyka interpretacji jako doświadczanie lektury tekstu : studium praktyczne : Theodore Roethke “Walc mojego taty” (1942), w: Język – lektura – interpretacja w dydaktyce szkolnej, red. E. Jaskółowa, M. Wójcik-Dudek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018.

Współczesny odbiorca wobec literackich śladów kobiecej postpamięci. Rozważania wokół prozy Sylwii Chutnik, w: Mentor w literaturze, kulturze i edukacji – czy dziś potrzebny?, „Filoteknos” 2016, t. 6, cz. 1.

Ikoniczność tekstów kultury – sposoby kształcenia kompetencji interpretacyjnych w dydaktyce polonistycznej, w: Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, red. A. Pilch, M. Rusek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.

Poetyka nowego odbioru tekstów kultury. Hipertekst. Wirtualność. Narracja, w: (Nowe) media. Implikacje kulturowe, językowe i edukacyjne, red. M. Karwatowska, B. Jarosz, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015.

Polonista w przestrzeni multimediów. Świadomy odbiorca – skuteczny nadawca – twórczy nauczyciel, w: Edukacja a nowe media, red. M. Latoch-Zielińska,  I. Morawska, M. Potent-Ambroziewicz, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015.

Etyka interpretacji tekstu literackiego. Postmodernizm. Humanizm. Dydaktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.

Ona – to znaczy: inna. Kobieta i odmienność kobiecego pisarstwa w literaturze najnowszej (inspiracje dla dydaktyki polonistycznej, w: Edukacja polonistyczna wobec Innego, red. A. Janus-Sitarz, TAiWPN Universitas, Kraków 2014.

Miejsce literatury najnowszej w polonistyce akademickiej. Antropologia. Kompetencje interpretacyjne. Jednostkowe czytanie, w: Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, red. K. Biedrzycki i in., TAiWPN Universitas, Kraków 2014.

Pluralizm etyki interpretacji tekstu literackiego – ponowoczesne kategorie interpretacyjne, w: Nowoczesność w polonistycznej edukacji, red. A. Pilch i M. Trysińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.

Etyczne aspekty doświadczenia tekstu. Akt lektury wobec „innej” narracji, w: Doświadczenie lektury. Krytyka literacka i dydaktyka literatury wobec wyzwań interpretacji, red. K. Biedrzycki,  A. Janus-Sitarz, TAiWPN Universitas, Kraków 2012.

Współczesność zamknięta w małych opowieściach. Etyczne interpretacje literatury najnowszej, w: Szkolna lektura bliżej teraźniejszości, TAiWPN Universitas, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2011.

Nauczyciel i uczeń wobec Innego – próba etycznego odczytania tekstu, w: Dialog kultur w edukacji, red. B. Myrdzik i M. Karwatowska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009.

Ku etyce odczytania tekstu. Wartość. Literatura. Dialog, w: Edukacja a wartościowanie, TAiWPN Universitas, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2008.

Metoda zamka i klucza. Rzecz o „Historiach maniaków” Romana Jaworskiego i malarstwie Witolda Wojtkiewicza, w: Interakcje sztuk: literatura, malarstwo, ekfraza, red. D. Heck, Wydawnictwo GAJT, Wrocław 2008.

Polonista jako badacz na drodze do etyki odczytania tekstu, czyli polonistyka wobec postmodernistycznego kryzysu humanizmu, w: Edukacja literacka wobec przemian cywilizacyjnych i kulturowych, red. M. Sinica i L. Jazownik, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008.

Postmodernistyczne kontrowersje wokół humanizmu. Wyzwania edukacji ponowoczesnej wobec poszukiwań współczesnej koncepcji kształcenia, w: Szkice o pograniczach nauki, red. F. Czech, P. Ścigaj i A. Włodarczyk, Kraków 2007.

Styl terapeutyczny w pracy nauczyciela polonisty, TAiWPN Universitas, Kraków 2007.

Szkice o pograniczach nauki, red. F. Czech, P. Ścigaj i A. Włodarczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.

2023 OMBEiK. All right reserved.

designed by mocio.co