Polonistyczny_MindTech to element multimodalnego podejścia do edukacji polonistycznej, wypracowany w ramach działalności badawczej OMBEiK. Jego podstawowym elementem jest wykorzystanie zaawansowanych technologii oraz środowisk cyfrowych w dydaktyce szkolnej i akademickiej, zwłaszcza w pracy z tekstami literackimi oraz kształtowanie nowych kompetencji interpretacyjnych uczniów i studentów. Podstawą Polonistycznego_MindTechu jest technopaideia – kształcenie z użyciem narzędzi z zakresu technologii informacyjnych, ukierunkowane jednak na specyfikę poznawczą nauk humanistycznych. W ramach tego podejścia propagujemy potrzebę zmiany empirycznie zorientowanego modelu funkcjonowania tzw. szkół zaawansowanych technologii, zwłaszcza w odniesieniu do przedmiotów humanistycznych. Proponujemy odejście od ich scjentyzacji, tj. od modelu STEAM na rzecz HUM education, wykorzystania w edukacji polonistycznej potencjału heritage sites, strategii dryfu oraz zwiększenie roli zgrywalizowanych zajęć.
Działania związane z multimodalnym podejściem do edukacji:
- współpraca z Małopolskim Centrum Nauki COGITEON – koordynowanie projektów partycypacji w tekstach kultury (koordynator: Anna Włodarczyk) – od 2022/2023 r;
- uczestnictwo w Ogólnopolskiej Naukowej Konferencji Metaświaty w marcu 2023 roku – organizatorzy konferencji: Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Instytut Sztuk Progresywnych, Akademia L. Koźmińskiego, Fundacja Kultury Audiowizualnej oraz AI Law Tech (Anna Włodarczyk).
- udział w ogólnopolskiej konferencji Metaświaty, 28 października 2023, Kraków, Kino Kijów, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Instytut Sztuk Progresywnych. Wystąpienie Archeologia jako futurologia. Kilka uwag o prognozowaniu przeszłości (Sebastian Borowicz);
- cykle spotkań z malarzem prof. Adamem Wsiołkowskim (w ramach seminarium prowadzonego przez Annę Włodarczyk) – w 2023 i 2024 r.;
- cykle warsztatów LIBERACKICH dla studentów Wydziału Polonistyki, prowadzone przez p. Zenona Fajfera (w ramach seminarium prowadzonego przez Annę Włodarczyk) – 2023 i 2024 r.;
- prowadzenie zajęć dla studentów Wydziału Intermediów ASP i Wydziału Polonistyki UJ przez Annę Włodarczyk (w ramach seminariów prof. dr hab. Grzegorza Bilińskiego – 2023/2024) oraz zainicjowanie wspólnego projektu artystycznego – „Wirtualny pokój poezji”;
- wizyty w studio i pracowniach Wydziału Intermediów ASP (w ramach seminarium prowadzonego przez Annę Włodarczyk) – 2023/2024;
- organizacja warsztatów w Muzeum Fotografii w Krakowie pt. „Usłyszeć portret. Głusi i Słyszący w zaciszu muzeum” – styczeń 2024 r. (koordynator: Anna Włodarczyk).
Powiązane publikacje:
Technopaideia in literary education, „Computers in the Schools. Interdisciplinary Journal of Practice, Theory, and Applied Research” (2023), Special Issue: Artificial Intelligence and Education (AI&ED): Possibilities, Pedagogies and Risks (Sebastian Borowicz).
Pokój Vincenta van Gogha – od obrazu malarskiego do metawersu. Multimodalne inspiracje i projekty, red. S. Borowicz, J. Hobot-Marcinek (Wydawnictwo UJ, Seria Narracje w eduk@cji, Kraków 2024). Wydawnictwo UJ, Seria Narracje w eduk@cji, Kraków 2024 (Anna Włodarczyk).
Technopaideia. Zaawansowane technologie w edukacji – perspektywa humanistyczna, red. S. Borowicz, J. Hobot-Marcinek, Wydawnictwo UJ, Seria Narracje w eduk@cji, Kraków 2024.
Szkoły zaawansowanych technologii wobec problemu kształtowania podmiotowości ucznia i wspólnotowych potrzeb jednostki, w: Kultura solidarności w przestrzeni edukacyjnej, red. G. Tomaszewska, M. Szoska, Uniwersytet Gdański, 2024 (Sebastian Borowicz).
Nowe media – paideia Tadeusza Różewicza. Czego Stary Poeta może nauczyć „wirtualnych tubylców”?, w: Kultura solidarności w przestrzeni edukacyjnej, red. G. Tomaszewska, M. Szoska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2024 (Joanna Hobot-Marcinek).
Polonista patrzy w przyszłość…, Technopaideia. Zaawansowane technologie w edukacji humanistycznej, w: red. S. Borowicz, J. Hobot-Marcinek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2024 (Marta Rusek).