Museion to projekt poświęcony edukacji kulturowej: kształtowaniu się teorii i badaniu praktyki. Skupiony jest zwłaszcza na zagadnieniu pamięci i tradycji, oddziaływaniu sztuki na młode pokolenia, konfrontowaniu różnych modeli kultury.
Nazwa odwołuje się do greckiej tradycji, a jej etymologia przypomina o wpisanym w słowo museion odniesieniu do Muz, opiekunek wszelkich sztuk i kunsztów, córek Zeusa i Mnemosyne. Przypomina, że podstawą myślenia o kulturze i edukacji jest zapośredniczona przez pamięć relacja między tym, co indywidualne, a tym, co zbiorowe. Termin ten współcześnie warty jest odzyskania, bo scala refleksję nad kulturotwórczą, naukową i edukacyjną działalnością różnych instytucji. W projekcie używany jest metaforycznie. Nie służy wskazaniu konkretnego miejsca, lecz pozwala nazywać wspólną przestrzeń, w której prowadzona jest edukacja kulturowa przez muzea i szkoły. Przy czym kształcenie kulturowe rozpatrywane jest nie tylko w relacji teraźniejszość – przeszłość, lecz także teraźniejszość – przyszłość, bowiem poznawanie tradycji i dziedzictwa czasów minionych ma pomóc w rozumieniu współczesności i wykraczaniu poza hic et nunc.
Przedmiotem badań są m.in. koncepcje nowej muzeologii, wystawy stałe i czasowe, które realizują idee muzeum narracyjnego czy partycypacyjnego – oraz ich możliwy wpływ na dydaktykę szkolną. Z jednej strony badane są nowe ujęcia kulturowego dziedzictwa, które nie jest pojmowane jako zamknięty przekaz, ale jako spadek dany kolejnym pokoleniom do roz-poznawania. Z drugiej – przedmiotem zainteresowania są: wykorzystanie multimodalnego przekazu, w tym rola doznań zmysłowych w kształtowaniu pamięci zbiorowej i zbiorowej wyobraźni, a także sposoby oddziaływania na zachowania odbiorcze młodzieży.
U podstaw prowadzonych badań leży postulat metamorfozy w myśleniu o edukacji kulturowej w szkole oraz wskazanie konkretnych, praktycznych rozwiązań. Projekt kontynuuje idee wpisane w publikację zbiorową Współczesny museion. Edukacja kulturowa z perspektywy uniwersytetu, muzeum, szkoły, która została wydana w 2019 r. pod redakcją Anny Pilch i Marty Rusek.