Marta Rusek
dr, literaturoznawczyni, metodyk z doświadczeniem nauczycielskim, adiunkt w Katedrze Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej na Wydziale Polonistyki UJ. Pracownik Ośrodka Multimodalnych Badań Edukacyjnych i Kulturowych (OMBEiK). Członek Komitetu Redakcyjnego Serii Narracje w edukacji Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. W roku akademickim 2016/2017 pełniła obowiązki kierownika Pracowni Multimodalnych Strategii Edukacyjnych WP UJ. Brała czynny udział w grancie NCBiR Profesjonalny polonista. Praktyka i personalizacja. Odpowiadała za współpracę między Wydziałem Polonistyki a Muzeum Narodowym w Krakowie. Od 2019 roku jest opiekunem Koła Naukowego Metodyki Polonistycznej. Prowadzi zajęcia na studiach licencjackich, magisterskich podyplomowych. Wypromowała wielu licencjatów i magistrów.
Autorka monografii i artykułów naukowych oraz poradników metodycznych dla nauczycieli. Jej literaturoznawcze badania obejmują małe formy dramatyczne z przełomu XIX i XX w., literaturę dla dzieci i młodzieży, stereotypy w kulturze oraz edukacji, a obecnie skupione są wokół zagadnienia literackiej antropologii szkoły. Zainteresowania dydaktyczne i historycznoliterackie łączy, badając rolę klasyki w edukacji polonistycznej, a także funkcję lektury w uczniowskim doświadczeniu. Sukcesywnie rozwija badania dotyczące przemian w kształceniu polonistycznym, które zachodzą pod wpływem transformacji społecznych, kulturowych, cywilizacyjnych, w tym m.in. postępu w dziedzinie technologii informacyjnych, zwłaszcza nowych mediów. Zajmuje ją kwestia kształcenia kulturowego, w tym przeobrażenia w działalności edukacyjnej muzeów związane z postulatami nowej muzeologii.
Książki
Miniaturowe światy. Z dziejów jednoaktówki w Młodej Polsce, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007.
Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, red. A. Pilch, M. Rusek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.
Współczesny museion. Edukacja kulturowa z perspektywy uniwersytetu, muzeum, szkoły, red. A. Pilch, M. Rusek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
Artykuły w czasopismach i pracach zbiorowych
Polonista patrzy w przyszłość…, w: Technopaideia. Zaawansowane technologie w edukacji humanistycznej, red. S. Borowicz, J. Hobot-Marcinek, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2024.
Laboratoria wspólnoty? Wokół literackich świadectw i pedagogicznych rozpoznań, „Polonistyka. Innowacje” 2023, nr 17.
Mnemosyne w muzeum i w szkole, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N, Educatio Nova” 2020, nr 5.
Alert – kryzys – przewrót. Głos w sprawie edukacji literackiej, „Konteksty Kultury” 2019, nr 4.
Literacka antropologia szkoły przełomu XIX i XX wieku. Rekonesans, „Ruch Literacki” 2014, nr 1.
O wyjściu z cienia. Dlaczego Amelia Hertzówna budzi dziś zainteresowanie badaczy?, w: Literatura niewyczerpana. W kręgu mniej znanych twórców polskiej literatury lat 1863-1914, red. K. Fiołek, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2014.
Wokół ”Achilleis” Stanisława Wyspiańskiego, w: Stanisław Wyspiański. W labiryncie świata, myśli i sztuki, red. A. Czabanowska-Wróbel, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.