Anna Włodarczyk
doktor, literaturoznawca i dydaktyk, adiunkt w Katedrze Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, sekretarz i redaktor strony Ośrodka Multimodalnych Badań Edukacyjnych i Kulturowych WPUJ (OMBEiK) oraz współtwórca platformy Polonistyczny_MindTech. Koordynuje współpracę pomiędzy OMBEiK a Małopolskim Centrum Nauki Cogiteon. Od 2022 roku redaktor naukowy serii WUJ Narracje w Eduk@cji.
W latach 2016-2021 członek Pracowni Multimodalnych Strategii Edukacyjnych (PMSE) WPUJ. Od 2007 roku współzałożyciel serii Szkice Jagiellońskie. Przez wiele lat sprawowała funkcję koordynatora przedmiotu Technologia informacyjno-medialna w pracy nauczyciela polonisty oraz koordynatora ds. Festiwalu Nauki na Wydziale Polonistyki UJ. Od kilkunastu lat jest odpowiedzialna za budowę strony internetowej KPEN.
Od 2012 brała czynny udział w innych projektach badawczych Katedry Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej. Wielokrotna laureatka konkursów o dofinansowanie badań prowadzonych przez młodych naukowców i uczestników studiów doktoranckich, realizowała własne projekty badawcze z dotacji celowych dla młodych naukowców (MNISW). Uczestniczka projektu wdrożeniowego, realizowanego w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój, Oś III Szkolnictwo Wyższe dla Gospodarki i Rozwoju (POWR.03.01.00-00-KN01/18 „Profesjonalny polonista. Praktyka i personalizacja”). Obecnie realizuje projekty ze środków Inicjatywy Doskonałości UJ.
Prowadzi badania nad przemianami współczesnej dydaktyki w kontekście inspiracji filozoficzno-kulturowych, a także interdyscyplinarne badania w zakresie teorii interpretacji tekstów literackich oraz wykorzystania narzędzi technologii informacyjno-medialnych w warsztacie nowoczesnego polonisty. Zainteresowania naukowe oraz praca badawcza skupione są wokół zagadnień filozofii interpretacji i kulturowej teorii literatury, a w szczególności w obrębie ponowoczesnych kategorii interpretacyjnych jako narzędzi do badania tekstu i obrazu. Obejmują one następujące obszary badawcze: laboratorium tekstów kultury, ontologia tekstu i obrazu, międzyliterackie przestrzenie edukacji, sztuka detalu, narracja fotograficzna, sztuka interpretacji, etyka interpretacji, ponowoczesne kategorie interpretacyjne, nowe technologie i multimodalność.
Autorka książek
Etyka interpretacji tekstu literackiego. Postmodernizm. Humanizm. Dydaktyka, seria: Narracje w Eduk@cji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.
Styl terapeutyczny w pracy nauczyciela polonisty, Kraków 2007.
Współredaktorka książek
Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2022.
Granit i tęcza. Dzieła i osobowość Józefa Czapskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
Szkice o pograniczach nauki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
Wybrane publikacje naukowe
Artystyczne imaginaria Płonącej żyrafy: Dalí – Grochowiak – Pinińska-Bereś, w: Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu .Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. Włodarczyk Anna, Borowicz Sebastian, Wawer Karolina, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2022.
Dotknięcie człowieka – wskrzeszenie obrazu. Studium narracji pisanej fotografią Krzysztofa Millera, „Filoteknos” 2021.
Muzealne przestrzenie interpretacji. Obiekt. Doświadczenie. Narracja, w: Współczesny museion. Edukacja kulturowa z perspektywy uniwersytetu, muzeum, szkoły, red. Pilch Anna i Rusek Marta, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019
Etyka interpretacji jako doświadczanie lektury tekstu – studium praktyczne. Theodore Roethke „Walc mojego taty” (1942), w: Język – lektura – interpretacja w dydaktyce szkolnej, red. Jaskółowa Ewa, Wójcik-Dudek Małgorzata, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018.
Eksponat jako medium. Spotkanie w pokoju Czapskiego, w: Granit i tęcza. Dzieła i osobowość Józefa Czapskiego, red. Pilch Anna i Włodarczyk Anna Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.