Anna Włodarczyk

doktor, literaturoznawca i dydaktyk, adiunkt w Katedrze Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, sekretarz i redaktor strony Ośrodka Multimodalnych Badań Edukacyjnych i Kulturowych WPUJ (OMBEiK) oraz współtwórca platformy Polonistyczny_MindTech. Koordynuje współpracę pomiędzy OMBEiK a Małopolskim Centrum Nauki Cogiteon. Od 2022 roku redaktor naukowy serii WUJ Narracje w Eduk@cji.

W latach 2016-2021 członek Pracowni Multimodalnych Strategii Edukacyjnych (PMSE) WPUJ. Od 2007 roku współzałożyciel serii Szkice Jagiellońskie. Przez wiele lat sprawowała funkcję koordynatora przedmiotu Technologia informacyjno-medialna w pracy nauczyciela polonisty oraz koordynatora ds. Festiwalu Nauki na Wydziale Polonistyki UJ. Od kilkunastu lat jest odpowiedzialna za budowę strony internetowej KPEN.

Od 2012 brała czynny udział w innych projektach badawczych Katedry Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej. Wielokrotna laureatka konkursów o dofinansowanie badań prowadzonych przez młodych naukowców i uczestników studiów doktoranckich, realizowała własne projekty badawcze z dotacji celowych dla młodych naukowców (MNISW). Uczestniczka projektu wdrożeniowego, realizowanego w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój, Oś III Szkolnictwo Wyższe dla Gospodarki i Rozwoju (POWR.03.01.00-00-KN01/18 „Profesjonalny polonista. Praktyka i personalizacja”). Obecnie realizuje projekty ze środków Inicjatywy Doskonałości UJ.

Prowadzi badania nad przemianami współczesnej dydaktyki w kontekście inspiracji filozoficzno-kulturowych, a także interdyscyplinarne badania w zakresie teorii interpretacji tekstów literackich oraz wykorzystania narzędzi technologii informacyjno-medialnych w warsztacie nowoczesnego polonisty. Zainteresowania naukowe oraz praca badawcza skupione są wokół zagadnień filozofii interpretacji i kulturowej teorii literatury, a w szczególności w obrębie ponowoczesnych kategorii interpretacyjnych jako narzędzi do badania tekstu i obrazu. Obejmują one następujące obszary badawcze: laboratorium tekstów kultury, ontologia tekstu i obrazu, międzyliterackie przestrzenie edukacji, sztuka detalu, narracja fotograficzna, sztuka interpretacji, etyka interpretacji, ponowoczesne kategorie interpretacyjne, nowe technologie i multimodalność.

Autorka książek

Etyka interpretacji tekstu literackiego. Postmodernizm. Humanizm. Dydaktyka, seria: Narracje w Eduk@cji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.

Styl terapeutyczny w pracy nauczyciela polonisty, Kraków 2007.

Współredaktorka książek

Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2022.

Granit i tęcza. Dzieła i osobowość Józefa Czapskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.

Szkice o pograniczach nauki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.

Wybrane publikacje naukowe 

Artystyczne imaginaria Płonącej żyrafy: Dalí – Grochowiak – Pinińska-Bereś, w: Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu .Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. Włodarczyk Anna, Borowicz Sebastian, Wawer Karolina, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2022.

Dotknięcie człowieka – wskrzeszenie obrazu. Studium narracji pisanej fotografią Krzysztofa Millera, „Filoteknos” 2021.

Muzealne przestrzenie interpretacji. Obiekt. Doświadczenie. Narracja, w: Współczesny museion. Edukacja kulturowa z perspektywy uniwersytetu, muzeum, szkoły, red. Pilch Anna i Rusek Marta, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019

Etyka interpretacji jako doświadczanie lektury tekstu – studium praktyczne. Theodore Roethke „Walc mojego taty” (1942), w: Język – lektura – interpretacja w dydaktyce szkolnej, red. Jaskółowa Ewa, Wójcik-Dudek Małgorzata, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018.

Eksponat jako medium. Spotkanie w pokoju Czapskiego, w: Granit i tęcza. Dzieła i osobowość Józefa Czapskiego, red. Pilch Anna i Włodarczyk Anna Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.

bio LIFESTYLE

Anna Włodarczyk

Z humanistyką czuję łączność od urodzenia, choć nie w kontrze do nauk ścisłych. Mój umysł jest głęboko analityczny, nieustannie podsycany przez wrodzoną wysoką wrażliwość. Dzięki niej dostrzegam wszelkie subtelności. Nic nie uchodzi mojej uwadze.

Nauka stanowi integralną część mnie samej. Jako adiunkt na Wydziale Polonistyki UJ kształcę przyszłych nauczycieli, poszukując nieszablonowych rozwiązań. Prowadzę badania nad przemianami współczesnej dydaktyki i nieustannie rozwijam swoje kompetencje, a wyniki moich prac badawczych znajdują odzwierciedlenie w praktyce interpretacyjnej.

W każdym aspekcie życia wierzę, że towarzyszenie i świadomość wspólnej drogi jest najważniejsza. Interesuje mnie tak samo dogłębne spotkanie z człowiekiem i tekstem.

W pracy ze student(k)ami zbudowanie dialogicznej relacji i rozpoznanie indywidualnego potencjału staje się celem motywującym ich do autorefleksji i osobistego rozwoju.

W praktyce akademickiej wykorzystuję wiele dziedzin, które multimodalnie doświetlają obserwowany szczegół. Zamiłowanie do słuchowisk radiowych i krótkiego metrażu pozwala mi mocniej dokumentować rzeczywistość i rejestrować ją czułym okiem. Fascynuje mnie kino irańskie w takim samym stopniu jak kinematografia Krzysztofa Kieślowskiego.

Przestrzenie wyobraźni i pokłady wrażliwości mojej córki Sławy stanowią dla mnie wciąż niewyczerpany zasób doświadczeń i eksperymentów.

W wolnym czasie wsiadamy z rodziną na rowery albo zakładamy narty. Zdobywamy Polskę od Beskidów po Bałtyk na trasie WTR. Europę przemierzamy sycąc się widokami leśnych duktów i orzeźwiającą bryzą. Za nami już tysiące kilometrów. 

Ikona cytatu
Ikona cytatu
Ikona cytatu
Ikona cytatu
Ikona cytatu

2023 OMBEiK. All right reserved.

designed by mocio.co